Proč a jak se prezentovat v digitálním světě?

Jsme zdravotníci. Zdaleka ne všichni máme v krvi skvělou schopnost PR a sebeprezentace na sociálních sítích či jiných médiích. Je to vůbec v medicíně důležité?
Spíše ano. Zejména proto, že již dávno nežijeme v dobách, kdy dobrému lékaři stačilo jen naslouchat a dobře léčit. Naši pacienti se často uchylují všechno si nejprve “vygooglit” a pak nás o tom někdy dokonce i poučovat. Vždy se u toho nenápadně podívám na svůj klišé hrneček s nápisem “Please do not confuse your Google search with my medical degree”. A také možná, že v současnosti – v době plné různých – a až velice často nepravdivých až nebezpečných informací – je naší povinností pravdivě edukovat. Navíc, dle průzkumů až 3 ze 4 dospělých lidí hledají informace o zdravotním poskytovateli nebo lékařské ordinaci na internetu. To znamená, že pokud chceš být vyhledávaným odborníkem v dnešní internetové éře, měl bys být aktivní i na sociálních sítích a věnovat se i online marketingu.
Mohou sociální média pomoci tvé kariéře?
Sociální sítě a média všeobecně představují prostor, kde můžeš sdílet své názory, znalosti, zkušenosti, můžeš se snažit edukovat veřejnost, působit na své followery ve smyslu osvěty. Může ti to pomoci i rozšířit tvoji praxi, navázat důležité kontakty a další spolupráce. Nesmíš ale zapomínat, že většina sledujících, jsou laici. Měl bys tedy tomu přizpůsobit svojí řeč a slovník. Nebudeš mluvit o “cheilognathopalatoschisis” nebo o “endoskopické retrográdní cholangiopankreatikografii”… budeš mluvit o “rozštěpové vadě obličeje/patra” a o “speciálním zobrazovacím vyšetření žlučových cest a slinivky břišní”.. A neboj se ukázat i svůj běžný život. Lidi se rádi podívají, jak žije lékař i mimo své práce. Třebaže o víkendu montuje na zahradě altán..a moc mu to nejde 😀. Jednoduše ukaž svoji lidskost. A nezapomínej ani na humor.
Jak se tedy z “normálního” lékaře staneš lékařem, který má dosah v médiích, má možnost se prezentovat a pravdivě a bezpečně informovat a edukovat společnost o zdraví a prevenci?
Pojďme se podívat, co budeš potřebovat:
- Svoji kvalitní práci, která má zároveň nějakou zajímavost/příběh/odlišnost. Musíš publikum zaujmout. To znamená, že se musíš něčím lišit, něčím vynikat. To nemusí být jenom v profesním smyslu. Třeba jsi oftalmolog, který žije půl roku v Česku a půl roku v Mexiku. Nebo jsi studoval na Novém Zélandu. Nebo jsi pediatrička, která své dítě odplenkovala za 4 hodiny…(to ti dá follow každá druhá maminka v Česku 🙂). A třeba jsi praktická lékařka, která se věnuje i balneologii a prezentuje tak skvělou a účinnou lázeňskou léčbu v nádherných lázeňských lokalitách České republiky..
- Odvahu se prezentovat – a prezentovat svojí skutečnou osobnost a svou skutečnou práci i s výsledky
- Udržuj si důvěru veřejnosti – musíš v jisté základní míře kontrolovat své chování na sociálních sítích/v médiích všeobecně. Samozřejmě, máš právo na svobodu přesvědčení a projevu. Nicméně, pokud se prezentuješ na sociálních sítích/v médiích primárně jako zdravotnický pracovník, musíš předem předpokládat dosah svých příspěvků.
- Oslovuj publikum a buď interaktivní – prezentuj na svém webu/IG příspěvky typu “před a po”, videá z reálných medicínských výkonů/zákroků, připrav a prezentuj přednášky, prezentuj novinky z konferencí, začni psát blog, mluv o skutečných příbězích z praxe, udělej pro lidi kvíz, ptej se něco, nech lidi, ať se ptají tebe, odpovídej na dotazy, udělej nějaké light vtipné video…
- Neboj se přiznat chybu – třeba při nějakém lékařském zákroku dojde k nějaké komplikaci – přiznej ji a pak zdůrazni to, jak je nesmírně důležité komplikaci včas rozpoznat a adekvátně řešit
- Nauč se spolupracovat – třeba zkus využít vlivných osobností ve svém regionu k propagaci tebe a tvých postupů, idejí
- Nezapomínej na GDPR a respekt vůči pacientovi, jeho přáním, soukromí a důstojnosti. Při používání jakýchkoliv médií nesmíš zveřejňovat identifikovatelné informace o pacientech (pokud k tomu nemáš výslovný dokumentovaný souhlas).
- Inspiruj – inspiruj lidi třeba příběhem svého úspěchu, inspiruj je výsledky své práce. Nebo klidně jako lékař inspiruj i ke zdravé životosprávě, zdravému pohybu apod.
- Bojuj proti dezinformacím – jako lékař aktivní na sociálních sítích můžeš i bojovat proti dezinformacím a falešným zprávám.
- Investuj – na sociálních sítích investuj do placené reklamy – investice se ti vrátí.
- Pokud nemáš ve své práci čas na prezentaci na sociálních sítích, je to pochopitelné. V tom případě deleguj tuto práci na někoho jiného.
- Nauč se ve svých příspěvcích působit zdravě sebevědomě.
- Nezapomínej nikdy na slušnost a nikdy nekonej pod vlivem emocí. Zejména ve světě sociálních sítí můžeš velice jednoduše a rychle někomu ublížit třeba jenom nevhodným komentářem.
Samozřejmě, můžeš si myslet, že tvá dobrá práce mluví sama za sebe.. Ale nezapomínej – zdaleka není tak hlasitá, jako dobrá práce dobrého lékaře s dobrým PR.
A nezapomínej také na to, že pokud chceš zlepšit své vlastní marketingové a managementové schopnosti, máš na výběr vícero druhů online studia – třeba MBA (master of business administration), MPH (master of public health) nebo třeba MHA (master of health administration). O tom se dočteš více v našem dalším připravovaném článku.
MUDr. Silvia Maryn
REFERENCE
3 https://www.medesk.net/en/blog/how-to-make-social-media-work-for-your-clinic/
Registruj se, ať ti nic neuteče
Pravidelně posíláme nejprogresivnějších newsletter českého zdravotnictví, který odebírá více než 13 000 lidí.
Staňte se naším partnerem
Buďte součástí našeho úspěšného projektu a získejte přístup k odbornému know-how a novým obchodním příležitostem.
Oslovte největší českou komunitu mediků a lékařů
Staňte se součástí našeho odborného obsahu
Postavte se po bok projektu s mimořádným přesahem
Copyright © 2025 Po medině | Zlepšujeme české zdravotnictví odspodu.