Pro mladé lékaře jsou služby v nemocnici nevyhnutnou součástí postgraduálního vzdělávání. První služba je ale také něco, co může být velkým strašákem pro kteréhokoliv začínajícího lékaře. Míra strachu se odvíjí jak od celkové vlastní sebedůvěry – důvěry ve své vědomosti a schopnosti, tak i od konkrétních spolupracovníků a nadřízených v dané službě, ale i od daného zdravotnického zařízení či od celkových okolností konkrétního dne.
Je obrovský rozdíl, zda jdete do služby na LSPP, na oddělení či na ambulanci s neselektovaným příjmem/urgent. A je obrovský rozdíl, zda svoji první službu sloužíte se skvělým nadřízeným, kterého znáte a který vás opravdu chce učit nebo s někým, koho vůbec neznáte nebo kdo má vás (a někdy bohužel i pacienty) “na háku”.
Co ale můžete udělat sami pro sebe, aby první služba byla alespoň relativně v pohodě? Tady je menší návod.
-
Před svojí vlastní první službou můžete zůstat ve službě s jiným lékařem a vše sledovat, učit se.
-
Při předání pacientů/oddělení před službou – dávejte pozor a vše důležité si zapisujte! Nespoléhejte na to, že si to zapamatujete.
-
Nebojte se ptát! Ptejte se pacientů, ptejte se sester, ptejte se kolegů, nadřízených. Je 1000x lepší se na něco 3x zeptat nebo si nechat zkontrolovat, než udělat zbytečnou chybu.
-
Spolupracujte se sestrami – kvalitní zkušené zdravotní sestry Vám často poskytnou velice vydatnou pomoc – často znají konkrétní pacienty mnohem lépe, než vy a dokážou na první pohled poznat, že pan Rybička dnes opravdu “nekecá” a nevypadá dobře – a pro vás to bude velice důležité upozornění a nasměrování, na který pokoj jít udělat vizitu nejdříve. Nebo který pacient z těch pěti v čekárně by měl být přednostně vyšetřen.
-
Naučte se ESI (emergency severity index) triage a nezapomínejte, že pořadí pacientů určuje lékař a maximálně tak ještě zkušená sestra! Nikdo jiný! Mladý pacient s nekomplikovanou cystitidou klidně v čekárně vydrží 2-3 hodiny (i více), dokud vyřešíte pacienta s infarktem či cévní mozkovou příhodou.
-
Buďte milí, chápaví a nezapomínejte na slušnou komunikaci jak s pacienty, tak s kolegy. Předejdete mnoha zbytečným konfliktům a stížnostem.
-
V případě nutnosti se nebojte být asertivní.
-
Nastudujte si pacienty – pokud je vaše první služba na oddělení – nastudujte si hospitalizované pacienty, jejich výsledky a aktuální zdravotní stav. Pokud se ve službě začne něco dít, budete mnohem rychleji v obraze.
-
Připravte si předdefinované texty – velice to usnadní jakoukoliv službu – urychlí papírování apod. Nesmíte ale zapomenout vždy text adekvátně upravit dle aktuálního stavu konkrétního pacienta. Na oddělení jsou velice přínosné předdefinované texty: denní vizita nebo třeba zápisy typu statut DNR, withholding či withdrawing terapie. Pokud se jedná o službu LSPP nebo ambulanci, předdefinovaný text na komplexní lékařské vyšetření také velice ulehčí práci – můžete si udělat zvlášť vlastní texty na vyšetření celkové, základní třeba při tonsilopharyngitidě či cystitidě, neurologické vyšetření apod. A velice vděčné je mít předpřipravený kvalitní text negativního reverzu (nejlépe i zkontrolovaný firemním právníkem) – v případě, že pacient odmítá vyšetření, hospitalizaci či jakýkoliv jiný potřebný úkon či léčivo, což může vést k ohrožení jeho zdravotního stavu či dokonce úmrtí. Ale ještě jednou opakuji – všechny texty je nutné vždy adekvátně upravit dle konkrétní aktuální situace a pacienta!
-
Nikomu nevěřte – vždy si všechno zkontrolujte sami a všechno zapisujte, orazítkujte a podepište. Pokud se jedná o sporné situace, vždy si přizvěte svědka – kolegu nebo další zdravotní personál – a nechte ho daný zápis v dokumentaci také podepsat.
-
Alergie pacientů vždy ověřte opakovaně – i v PC systému ve zdravotnické dokumentaci.
-
Před začátkem první služby se naučte základní telefonní čísla daného zdravotnického zařízení. Je to klíčové v akutních situacích – pokud se na oddělení či ambulanci začne resuscitovat a vy budete nejblíže k telefonu, není čas hledat, kam máte volat. Naučte se alespoň klapky na ARO lékaře, ARO sestry, JIP nebo MOJIP a samozřejmě na vedoucího lékaře služby.
-
Další věc spojena s resuscitací – musíte vědět, kde na oddělení/ambulanci máte tzv. resuscitační vozík, co všechno obsahuje – kde to hledat (který šuplík apod.). A hlavně – jak to všechno správně použít! Klidně si to před službou projděte s kolegou lékařem i se sestrou.
-
Pokud víte, že v průběhu služby (třeba víkendová služba) budete nějaké pacienty propouštět, připravte si jejich propouštěcí zprávy předem a pak je už jenom aktualizujete daný den.
-
Naučte se píchat arteriální astrup. Kapilární astrup není vždy nejobjektivnější metoda při vyšetření dušnosti, krevních plynů a ABR.
-
Neváhejte kontaktovat kolegy z jiných oddělení či dokonce jiných zdravotnických zařízení a své pacienty s nimi konzultovat v případě potřeby či nějakých pochybností.
-
Nebojte se požádat o pomoc – zejména pokud máte pocit, že na to nestačíte, nestíháte – vždy někoho požádejte o pomoc!
-
Před službou se ujistěte, že máte PC a osobní (ID card) přístup všude tam, kam ve službě přístup můžete potřebovat.
-
Pokud můžete, tak spěte! – jistěže, jsou noční služby, kdy si ani na 5 vteřin nesednete a nezavřete oči, ale jsou i takové, kdy máte možnost alespoň na 15 – 20 minut si oddechnout někde na lékařáku. Pokud ano, udělejte to – váš mozek to potřebuje a vy potřebujete svůj mozek.
-
Mějte s sebou občerstvení – nezapomínejte pít a jíst. I kdyby “za pochodu”, tekutiny a energii potřebujete.
-
Klidně mějte strach. Je úplně normální mít před svou první službou jakýsi strach – lépe řečeno RESPEKT. Pokud tento respekt není, tím spíše se stane chyba.
-
Po ukončení služby – pokud jste extrémně unavení, neřiďte domů! Radši poproste někoho o odvoz, zavolejte si taxi, nebo se třeba trochu prospěte na lékařáku.
-
Po příchodu domů po službě – pokud máte možnost, jděte hned spát. Pokud máte hlad, najezte se, napijte se. Pokud je vaše mysl zaměstnána myšlenkami na pacienty a úkony ze služby, zkuste si bleskově zacvičit nebo si pustit film. Meditujte, mějte sex se svým partnerem, nebo si s někým promluvte – zavolejte rodině, kamarádům. Jednoduše udělejte cokoliv, co vám pomůže vyčistit si hlavu a poté usnout a odpočinout si.
Služby v nemocnici mohou být velice složité a náročné – a to jak psychicky, tak fyzicky. Díky této menší příručce si ale můžete některé situace a jejich řešení usnadnit.
MUDr. Silvia Maryn